Symposium
Amphithéâtre - Cité de la musique

Jouer et actionner les instruments des collections patrimoniales

Playing and Operating: functionality in museum objects and instruments

Icom, Cimcim et CimusetIcom, Cimcim et Cimuset © DR

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La valeur patrimoniale des objets et des instruments de musique des musées réside aussi bien dans leur matérialité, qu'il faut préserver, que dans les interactions et les pratiques culturelles dans lesquels ils sont ancrés. Pour certains objets, une dimension « performative » particulièrement forte peut exister, puisque l’objet est l’outil qui permet d’accomplir une action. Les instruments de musique, les véhicules, les horloges et les montres, les machines et d’autres objets scientifiques et techniques sont des exemples de ce type d'objets dont la fonctionnalité s'éprouve lorsqu'ils sont joués ou actionnés.
Depuis des décennies, les politiques de conservation des musées sont divisées sur le fait de mettre en mouvement ces objets et le risque que cela peut présenter pour leur conservation. La mise en avant des similarités et des différences qui existent sur ces questions selon les collections, les institutions et les pays permet de mieux comprendre les enjeux éthiques et techniques qui sont à l’origine des politiques de conservation.

Programme à venir


The value of objects and instruments resides as much in their physical supports, that must be preserved, as in the representation of the cultural networks of meanings and interactions of which they were part. For some types of objects, this includes a particularly strong ‘performative’ element, where the object is a tool to accomplish an action. Musical instruments, vehicles, clocks and watches, machinery and objects of science and technology are few of the most obvious examples of this type of functional objects that are fully understood when they are played or operated.
For decades, museum approaches have been divided between preserving the capability of the object to operate and emphasizing the preservation of its material support.
This conference aims at offering a platform to discuss and compare current approaches regarding the preservation and interpretation of functional objects, comparing practices across collections, institutions and countries. It is hoped that, by highlighting overlaps and differences, it will be
possible to develop a greater understanding of the practical and ethical reasons that inform different policies.

Programme to be announced
 
Coproduction Philharmonie de Paris, International Council of Museums (ICOM), Comité international pour les musées et collections d'instruments et de musique (CIMCIM) et International Committee for museums and collections of science and technology (CIMUSET)