Symposium
Amphithéâtre - Cité de la musique

Jouer et actionner les instruments des collections patrimoniales

Playing and Operating: functionality in museum objects and instruments

Icom, Cimcim et CimusetIcom, Cimcim et Cimuset © DR

Practical Infos

  • How to come?
  • Accessibility Info
Free admission with reservation
La valeur patrimoniale des instruments de musique et des objets des musées réside autant dans leur matérialité, qu'il faut préserver, que dans les interactions et les pratiques culturelles dans lesquels ils sont ancrés. Pour certains, une dimension « performative » particulièrement forte peut exister, puisque l’objet est l’outil qui permet d’accomplir une action. Les instruments de musique, les véhicules, les horloges, les machines et les instruments scientifiques sont des exemples de ce type d'objets dont on ne comprend pleinement la fonction que lorsqu'ils sont joués ou actionnés.
Depuis des décennies, les politiques de conservation des musées tiennent compte de la nécessité de mettre en mouvement ces objets et du risque que cela peut représenter pour leur conservation. La mise en avant des différences et des points de rencontre qui existent entre les pratiques de plusieurs collections, musées et pays permettra de mieux comprendre les enjeux éthiques et techniques qui sont à l’origine de ces politiques.

Programme à venir - colloque en anglais


The value of objects and instruments resides as much in their physical supports, that must be preserved, as in the representation of the cultural networks of meanings and interactions of which they were part. For some types of objects, this includes a particularly strong ‘performative’ element, where the object is a tool to accomplish an action. Musical instruments, vehicles, clocks and watches, machinery and objects of science and technology are few of the most obvious examples of this type of functional objects that are fully understood when they are played or operated.
For decades, museum approaches have been divided between preserving the capability of the object to operate and emphasizing the preservation of its material support.
This conference aims at offering a platform to discuss and compare current approaches regarding the preservation and interpretation of functional objects, comparing practices across collections, institutions and countries. It is hoped that, by highlighting overlaps and differences, it will be possible to develop a greater understanding of the practical and ethical reasons that inform different policies.

Programme to be announced - language: english
 
Coproduction Philharmonie de Paris, International Council of Museums (ICOM), Comité international pour les musées et collections d'instruments et de musique (CIMCIM) et International Committee for museums and collections of science and technology (CIMUSET)